Motorbeveiligingsschakelaars

Een motorbeveiligingsschakelaar wordt gebruikt om een elektromotor te beschermen tegen overbelasting, kortsluiting en andere elektrische fouten. De motor schakelt automatisch uit wanneer er een abnormale hoeveelheid stroom of spanning wordt gedetecteerd zodat schade, zoals doorbranding aan de motor en andere apparatuur voorkomen kan worden.

Onze groepenkast componenten zijn voorzien van o.a. CE, VDE, KEMA-KEUR en SEMKO en komen van het Sloveense A-merk Iskra, ook worden ze voorbedraad en aansluitklaar geleverd.

Motorbeveiligingsschakelaars
Tonen als Foto-tabel Lijst

Producten 1-24 van 45

Van hoog naar laag sorteren
Pagina
per pagina

Hoe werkt een motorbeveiligingsschakelaar?

De motorbeveiligingsschakelaar beschermt de motor tegen overbelasting door langdurige hoge stromen, kortsluiting door plotselinge hoge stromen en andere elektrische storingen. Het uitschakelen van de stroom naar de motor voorkomt schade aan de motorwikkelingen, verbranding van de motor en andere mogelijke problemen.

Een motorbeveiligingsschakelaar bestaat meestal uit een thermisch overbelastingsrelais en een magnetisch kortsluitingsrelais. 

- Het thermische relais meet de temperatuur van de motorwikkelingen en onderbreekt de stroom als de temperatuur te hoog wordt door overbelasting.

- Het magnetische relais detecteert abnormaal hoge stromen die veroorzaakt worden door kortsluiting en schakelt de stroomtoevoer uit.


Aansluiting van de motorbeveiligingsschakelaar 

De motorbeveiligingsschakelaar wordt aangesloten op de voedingsbron en de elektromotor. De beveiliger ontvangt stroom vanuit de groepenkast en vervoert dit naar de motor via de aansluitklemmen. De stroomdraden van zowel de voedingsbron als van de motor worden aangesloten op de juiste terminals van de motorbeveiligingsschakelaar. Daarnaast heeft de motorbeveiligingsschakelaar vaak een extra aansluitingen voor de aarding en een noodstopknop.

De motorbeveiligingsschakelaar kan worden ingesteld met parameters zoals nominale stroom, overbelastingsinstellingen en kortsluitingsinstellingen. Deze instellingen moeten worden aangepast aan de specificaties en behoeften van de elektromotor. De instellingen kunnen worden aangepast met behulp van de instelknoppen of schroeven op de motorbeveiligingsschakelaar.

Bekijk ook ons assortiment aan MS25/32 Toebehoren voor een complete, veilige en efficïente aansluiting.

 

Motorbeveiligingsschakelaar 1-fase of 3-fase?

Een motorbeveiligingsschakelaar kan zowel in een 1-fase als een 3-fase configuratie voorkomen, afhankelijk van het type voedingssysteem waarop de elektromotor is aangesloten. 

- Een 1-fase motorbeveiligingsschakelaar wordt gebruikt voor elektromotoren die op een enkelfasig voedingssysteem werken. In een 1-fase configuratie ontvangt de elektromotor stroom van een enkele fase en een nuldraad. De motorbeveiligingsschakelaar voor 1-fase heeft meestal twee aansluitklemmen, een voor de fasedraad en een voor de nuldraad.

- Een 3-fase motorbeveiligingsschakelaar wordt gebruikt voor elektromotoren die op een driefasig voedingssysteem werken. In een 3-fase configuratie ontvangt de elektromotor stroom van drie fasedraden en een nuldraad. De motorbeveiligingsschakelaar voor 3-fase heeft meestal drie aansluitklemmen, een voor elke fasedraad, en een aansluiting voor de nuldraad. 

 

Bekijk ook


Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Copyright © 2013-present Superflink, Inc. All rights reserved.