U wilt een laadpaal aansluiten?

Gaat u of uw klant een laadpaal plaatsen bij een woning? Wij leveren groepenkasten en advies hoe deze aan te sluiten. Het is belangrijk te weten dat bij het aansluiten van een auto aan uw laadpaal, er altijd een risico bestaat dat de DC stroom afkomstig van de accu in de auto, door een defect via uw laadpaal de woning kan bereiken. De gevolgen hiervan kunnen verstrekkend zijn, om moet absoluut worden voorkomen.

Laadpaal fabrikanten kunnen middels een zogenaamde "6mA verklaring", verklaren dat zij reeds in de laadpaal dit risico hebben afgedekt. Kan een laadpaal fabrikant geen 6mA verklaring afgeven, dan zult u in bijna alle gevallen zelf deze risico's moeten afdekken met een Type B aardlekschakelaar. Let op, deze zijn aanzienlijk duurder dan de standaard type A aardlekschakelaar!

Tonen als Foto-tabel Lijst

Producten 1-24 van 38

Van hoog naar laag sorteren
Pagina
per pagina

Laadpaal aansluiten op de groepenkast; hoe werkt dat precies?

Steeds meer mensen kiezen voor een plug-in hybride of een volledig elektrische auto. Om hiermee te kunnen rijden, moet de accu geladen worden. Een laadkabel, mobiele lader of complete laadpaal bij huis is daarbij de meest logische oplossing. Uw auto brengt immers de meeste tijd door op uw eigen oprit. Bij alle mogelijke laadoplossingen moet rekening gehouden worden met het stroomnetwerk. In sommige gevallen moet de groepenkast vervangen worden om de aansluiting voor de laadpaal te kunnen maken.

Niet alle elektrische auto’s beschikken over dezelfde lader, dit verschilt tussen een 1-faselader of een 3-faselader. Uw accu wordt sneller opgeladen door een 3-faselader, maar hiervoor dient uw meterkast wel te beschikken over een 3-fase aansluiting. Mocht u nou een 3-faselader hebben maar een 1-fase aansluiting hebben in uw meterkast, dan kunt u ervoor kiezen om uw meterkast te laten verzwaren, dit mag enkel worden gedaan door uw netbeheerder.

Om dit te realiseren kunnen wij u voorzien van een 1/3 fase groepenkast. Dit betekent dat uw groepenkast al beschikt over een 4-polige hoofdschakelaar. Zodoende hoeft u in de toekomst geen nieuwe componenten aan te schaffen zodra uw netverzwaring gereed is.

Meer informatie over een netverzwaring vindt u op mijnaansluiting.nl.

Laadpaal voor de elektrische auto aansluiten op de 1 fase groepenkast

U kunt uw laadpaal of laadkabel aansluiten op uw 1 fase groepenkast, mits alle aangesloten elektrische apparaten tegelijkertijd minder dan het maximale vermogen verbruiken. Doorgaans ligt dit altijd tussen de 5800 Watt tot maximaal 8000 Watt. In de meeste huishoudelijke situaties is dit doorgaans geen probleem, er zullen echter altijd uitzonderingen zijn.

Goed om te weten is dat een 1 fase groepenkast ongeschikt is voor het gebruik van krachtgroepen.

Laadpaal voor de elektrische auto aansluiten op de 3 fasen groepenkast

Verwacht u dat uw gelijktijdige verbruik hoger ligt dan 8000 Watt, dan is de beste optie een 3 fase groepenkast. Een voorbeeld van elektrische grootverbruikers zijn elektrische kookplaten, warmtepompen, bubbelbaden of airconditioning en uiteraard laadpalen.

3 fase groepenkasten beschikken net als 1 fase groepenkasten over 2-polige aardlekschakelaars, het verschil zit in de hoofdschakelaar, deze is 4-polig en beschikt over vier aansluitingen, bedoeld voor 3 fase draden en één nuldraad.

Om de laadpaal aan te sluiten op uw groepenkast met 3 fasen, kiest u een vrije krachtgroep of een aardlekautomaat met 3 fasen, een aardlekautomaat wordt meestal toegepast bij een laadpaal met een vermogen tussen de 7,4kW en 11,4kW. De juiste kabel is een YMVK (5-aderige) installatiekabel of een YMVKas (4-aderige) kabel.

6 mA verklaring

Volgens de norm moeten laadpalen beveiligd worden met een aardlekbeveiliging die gelijkstroom kan detecteren. Dit kan met een type B aardlekschakelaar. Heeft de laadpaal echter een 6 mA verklaring, dan kan hiervan worden afgezien. Deze verklaring geeft namelijk de garantie dat lekstromen die kunnen gaan lopen een DC component hebben dat kleiner is dan 6 mA. 

Kan ik een laadpaal aansluiten op mijn oude stoppenkast?

Meestal is dit niet het geval. Wettelijk is het niet toegestaan om meer dan 4 eindgroepen achter 1 aardlekschakelaar te plaatsen. Een verouderde stoppenkast zit doorgaans al vol en hierdoor is er geen ruimte meer om uw laadpaal of laadkabel aan te sluiten. Een oude stoppenkast biedt overigens wél voldoende bescherming voor een laadpaalaansluiting, toch raden we u aan om een nieuwe groepenkast te kiezen. Deze zijn veiliger en makkelijker in gebruik. Een goede optie is de moderne 1 fase groepenkast met aardlekautomaat; hier kan eenvoudig een nieuwe aansluiting gemaakt worden voor een 1 fase laadkabel of laadkabelaansluiting.

Kan ik de aansluiting voor de laadkabel of laadpaal zelf op de groepenkast installeren?

De netbeheerder mag alleen leveren als aan de aansluitvoorwaarden voldaan is en de installatie voldoet aan de minimale eisen. Dat betekent dat het onverstandig is om zelf een laadpaal aan te sluiten op de groepenkast. Daarnaast is het gevaarlijk, omdat er onder spanning gewerkt wordt en een klein foutje kan zorgen voor bijzonder gevaarlijke situaties, wij adviseren ten alle tijden om werkzaamheden aan uw groepenkast altijd te laten uitvoeren door een hiervoor gecertificeerde vakman.

Bestelt u een nieuwe groepenkast bij ons, dan kunt u kiezen voor de installatieservice: professionals door heel Nederland gebruiken de producten van Superflink.nl, geproduceerd door het hoogwaardige A-merk Iskra. Ook voor het aansluiten van uw laadpaal adviseren wij het inschakelen van een gecertificeerd vakman.


Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Copyright © 2013-present Superflink, Inc. All rights reserved.